A mozgás és idegrendszer kapcsolata
A mozgás és az értelmi fejlődés egymással szorosan összefügg. Újszülött korban mozgásaink jelentős része reflexszerű, azok az idegrendszer alacsonyabb struktúrái által szabályozott módon működnek. A fejlődés során a mozgások gyakorlása, a környezetből érkező ingerek felfogása, feldolgozása tovább strukturálja idegrendszerünket, reflexszerű mozgásaink integrálódnak, mozgás-kivitelezésünk egyre inkább magasabb szinten szervezett idegrendszeri struktúrák szabályozása alá kerül, kialakul az tudatos, akaratlagos mozgás-kivitelezés, mely a további érés, gyakorlás során egyre finomabbá, ugyanakkor egyre összetettebbé is válik. Amennyiben ez a természetes érési folyamat nem megfelelően zajlik (betegségek, nem megfelelő mennyiségű és minőségű inger, mozgások gyakorlási lehetőségének beszűkülése, mozgásfejlődés egyes fontos állomásainak kimaradása, stb.), az idegrendszer strukturálódása nem megfelelő módon megy végbe, ami a mozgás-tanulásban, mozgás-kivitelezésben diszharmóniákat (egyensúlyi, koordinációs, erőadagolási, ritmus problémák) okozhat. Mindezek mellett problémák lehetnek a viselkedésben, tanulásban, társas kapcsolatokban is.
A módszer
A TSMT-I Lakatos Katalin PhD és a BRHG Alapítvány által kidolgozott módszer, mely az Állapot- és mozgásvizsgálat eredményét, a gyermek egyéni szükségletét figyelembe véve, mozgásos feladatok végrehajtásával, különböző ingerek tervezett adagolásával fejleszti az idegrendszer elmaradást mutató, nem eléggé "edzett" területeit, kapcsolatait.
Lakatos Katalin PhD. értekezés
https://semmelweis.hu/wp-content/phd/phd_live/vedes/export/lakatoskatalin.d.pdf