
Teniszezőknek is
Mi is az a szenzoros szemléletű állapot- és mozgásvizsgálat?

A mozgás és az értelmi fejlődés egymással szorosan összefügg. Újszülött korban mozgásaink jelentős része reflexszerű, azok az idegrendszer alacsonyabb struktúrái által szabályozott módon működnek. A fejlődés során a mozgások gyakorlása, a környezetből érkező ingerek felfogása, feldolgozása tovább strukturálja idegrendszerünket, reflexszerű mozgásaink integrálódnak, mozgás-kivitelezésünk egyre inkább magasabb szinten szervezett idegrendszeri struktúrák szabályozása alá kerül, kialakul az tudatos, akaratlagos mozgás-kivitelezés, mely a további érés, gyakorlás során egyre finomabbá, ugyanakkor egyre összetettebbé is válik. Amennyiben ez a természetes érési folyamat nem megfelelően zajlik (betegségek, nem megfelelő mennyiségű és minőségű inger, mozgások gyakorlási lehetőségének beszűkülése, mozgásfejlődés egyes fontos állomásainak kimaradása, stb.), az idegrendszer strukturálódása nem megfelelő módon megy végbe, ami a mozgás-tanulásban, mozgás-kivitelezésben diszharmóniákat (egyensúlyi, koordinációs, erőadagolási, ritmus problémák) okozhat. Mindezek mellett problémák lehetnek a viselkedésben, tanulásban, társas kapcsolatokban is.
Érdemes elvégezni a vizsgálatot ha:
...nehezen megy a szervamozdulat;
...pontatlan a megtanult technika kivitelezése;
...nincs meg a ritmus;
...nem tud alkalmazkodni a ritmusváltáshoz;
...lassú a mozgás-kivitelezése;
...hosszú a reakcióidő;
...nem megfelelő az egyensúly.
Viselkedés, tanulásban, mozgás-kivitelezésben nyújtott teljesítmény összefüggései
Egyensúlyérzék, izomtónus szabályozás, erőadagolás, impulzivitás,
monotónia tűrés, folyamatos tartósan irányított figyelem, szerialitási készség,
mintamásolási készség, ritmusérzék, célzó mozgás, testvázlat, térbeli
tájékozódás, lateralitás, bilaterális motoros koordináció, szem- kéz
koordináció, gyorsaság, pontosság, reakció idő, alkalmazkodás.
Ezen (rész)készségek megléte, megfelelő működése, minősége elengedhetetlen a
tanulásban és a mozgás-kivitelezésben, adott sportban nyújtott, megfelelő
teljesítményhez. A nem megfelelő működés diszharmóniákat okoz, és ez negatívan
befolyásolja a gyermek viselkedését, társas kapcsolatait is. Tegyük
gyermekünket magabiztossá a mozgásában, és ez alapot adhat arra, hogy egyéb
területeken is magabiztos, elégedett és boldog legyen.